Teamleider Jeugd Buurtteam Amsterdam Maartje Salomons: ‘We werken aan een sterke sociale omgeving’

27 jan. 2025

‘Waar de ouder- en kindteams gezinnen ondersteunen in opvoeden en opgroeien zijn we met onze buurt- en wijkteams vooral gericht op vragen van jongeren en volwassenen over bijvoorbeeld wonen, gezondheid en financiën. We zijn onderdeel van de Familiescholen en hebben daar spreekuren. Dat maakt dat we een vertrouwd gezicht zijn voor ouders en goed benaderbaar. Zo komen we gemakkelijker in gesprek en kunnen we ook voorbij de aanvankelijke hulpvraag kijken. Die nabijheid en korte lijnen zorgen ervoor dat we ook proactief kunnen handelen.’

Een keten van acties in gang zetten

‘Er zijn allerlei zaken in de thuissituatie van invloed op het welbevinden en het leren van kinderen. Praktische middelen die ontbreken of problemen in het gezin. Ouders vinden het lastig om hulp te vragen en weten niet goed wie ze kunnen vertrouwen. Zo was er een Pakistaanse moeder wiens man was overleden en die zich geen raad wist. Dankzij de Familieschool kon onze buurtteammedewerker voor die mevrouw de juiste loketten aan elkaar verbinden. Het is een keten van acties die in gang gezet wordt door een eerste signalering, meestal van een leerkracht die iets observeert bij een kind in de klas. In de Familieschool is iedereen alert op opvallend gedrag of plotselinge veranderingen.’

Gedeelde belangen

‘Als Buurtteam Amsterdam willen we dat kinderen in hun kracht staan, maar we willen dat ook doortrekken naar de ontwikkelingsfases na de basisschool. Dat deze kinderen zich ontplooien tot zelfbewuste en verantwoordelijke jongeren die voor zichzelf kunnen zorgen en die met andere buurtbewoners bijdragen aan een sterke wijk. De Familieschool laat kinderen kennismaken met initiatieven waarmee ze hun wereld vergroten en zichzelf versterken, zoals gezonde voeding, sport en bewegen en kunst en cultuur.’

Mensen helpen zichzelf te helpen

‘We hebben de sociale kaart met hulpverleningsinstanties in beeld, maar uiteindelijk is het doel dat we de informele zorg versterken. Dat mensen zelfredzaam en samen redzaam zijn en niet afhankelijk zijn van hulpverleners. Om dat voor elkaar te krijgen, koppelen we nieuwe ouders graag aan ouders die al wat langer ervaring in de wijk hebben en die de weg weten. Het blijft ontzettend belangrijk om zo vroeg mogelijk met elkaar in gesprek te zijn en aandacht te hebben voor wat niet wordt uitgesproken. Uiteindelijk willen we dat jonge mensen de regie over hun leven nemen en doen wat hen gelukkig maakt. De Familieschool is in dit proces een belangrijke schakel.’