Saloua Achiban is een rasechte Amsterdamse met een groot hart en een vlotte babbel. Ontwapenend en toegankelijk. En altijd bereid om te luisteren en te helpen. Dat zijn ideale kwaliteiten als je brugfunctionaris bent en je veel persoonlijke gesprekken voert met ouders.
Zichtbaar en aanspreekbaar
Saloua is al 23 jaar een vertrouwd gezicht op school. Ze kent de buurt op haar duimpje en heeft contact met de meeste sportverenigingen en andere instanties binnen het schoolnetwerk. Nu de Henricus Familieschool is geworden, kreeg Saloua de vraag of zij brugfunctionaris wilde worden. Daar hoefde ze niet lang over na te denken, want qua werkzaamheden blijft ze doen wat ze al deed. Aanspreekpunt zijn voor ouders met al hun vragen over gezondheid, ontwikkeling en opvoeding van hun kinderen. Dat kan ze nu verder uitbreiden.
Luisterend oor
Saloua: ‘Als brugfunctionaris signaleer ik als er zorgen zijn of als ouders bepaalde vragen hebben waarover ze niet zo gemakkelijk met de leerkracht in gesprek gaan. Ik kan zorgen vaak snel wegnemen door de juiste hulp erbij te betrekken, door praktisch te ondersteunen met het regelen van materialen of door een luisterend oor te bieden. Ouders weten dat ze mij kunnen vertrouwen en dat ze het over alles met mij kunnen hebben. Waar je ook vandaan komt, of waar je ook in gelooft, ik oordeel niet. En met een beetje humor en met respect voor wat anders is, kom je een heel eind.’
Structuur aanbrengen
Hiske Stokvis, de Familieschool-coördinator vult aan: ‘Dat we nu Familieschool zijn, maakt dat de vragen die de brugfunctionaris krijgt, meteen kunnen worden doorgezet naar de juiste persoon binnen de Familieschool en er daadwerkelijk iets mee wordt gedaan. Ook hebben we meer mogelijkheden om activiteiten te organiseren en kan Saloua met brugfunctionarissen van andere scholen overleggen en ervaringen uitwisselen.’
Ervaringen delen
Saloua: ‘Wat ik mooi zou vinden, is als we in het kader van ouderbetrokkenheid geregeld een uitje kunnen organiseren, bijvoorbeeld naar het theater. Ik weet dat veel ouders daar niet zo snel uit zichzelf heen gaan. Dat is leerzaam en zo ervaren ze ook wat hun kinderen op dat gebied meekrijgen. Ook zou ik maandelijks themabijeenkomsten willen organiseren op school, waarbij we een gastspreker uitnodigen om te komen vertellen over een onderwerp dat met leren en opvoeding te maken heeft. Ook onderwerpen zoals sexting en mediawijsheid kunnen we dan aandacht geven.’
Hiske: ‘Onze inzet is dat elk kind kan meedoen. Dankzij de Familieschool kunnen we ervoor zorgen dat gezinnen gezien worden en vergroten we de kansen van kinderen. De brugfunctionaris vormt hierin een belangrijke schakel.’
Saloua Achiban
