Het schoolteam
Het werken op een Familieschool vraagt van de teamleden meer dan alleen pedagogisch-didactische kennis. Ook inlevingsvermogen, interesse in sociale en culturele achtergronden en wat dat inhoudt voor de schoolloopbaan van leerlingen is onmisbaar. Schoolleider, conciërge, leerkracht, en IB’er: iedereen moet zich bewust zijn van de zaken waar leerlingen op school, maar ook thuis en in de wijk, tegenaan kunnen lopen.
Podcasts
Onderwijskansen #6: Onderwijs vanuit hoge verwachtingen
Basisschooldirecteur Renald Gunsch en lector didactiek en hoge verwachtingen Lia Voerman gaan in gesprek over hoe belangrijk het is om hoge verwachtingen van leerlingen te hebben. Welke invloed heeft het gedrag van een leerkracht op de prestaties van leerlingen? En wat kan je als leerkracht doen om hoge verwachtingen uit te dragen in wat je zegt, doet en uitstraalt?
Leerpracht de Podcast #5: Samen opleiden en professionaliseren
In deze aflevering gaat host Karim Amghar in gesprek met Karin Wessel (schoolopleider en auteur) en Elise Akkermans (lerarenopleider en opleidingsdocent bewegingsonderwijs). Samen verkennen ze wat lesgeven in de grootstedelijke context vraagt van startende leraren en hun begeleiders in Overvecht, hoe scholen en lerarenopleidingen elkaar kunnen versterken, en hoe samen opleiden bijdraagt aan een continue lerende onderwijs-community.
tools
Vacature familieschool-coördinator
Ben je op zoek naar een familieschool-coördinator voor jouw school? Gebruik deze voorbeeldvacature gerust als inspiratie!
publicaties
Leidraad Onderwijs vanuit hoge verwachtingen
In deze publicatie van het NRO lees je wat de effectieve interventies tegen onderwijsachterstanden in het primair onderwijs zijn. Wat...
Diverse leerlingen, diverse competenties, diverse verwachtingen?
Het is voor leerkrachten niet altijd makkelijk om onderwijs te geven aan een diverse groep leerlingen. Hoe zorg je ervoor dat ieder kind...









