De Landelijke Agenda Familieschool
De Gelijke Kansen Alliantie (GKA) faciliteert landelijke agenda’s waarin verschillende organisaties samenwerken aan kansengelijkheid. Een van de deze agenda’s is de Landelijke Agenda Familieschool.
In deze afbeelding zie je de spreiding van de twaalf deelnemende Familiescholen.
Landelijke agenda
De landelijke agenda’s zijn erop gericht om boven-schoolse samenwerking te stimuleren, kennisontwikkeling te versnellen en structurele impact te realiseren op thema’s die van groot belang zijn voor kansengelijkheid in het onderwijs. Annelies Blommers, waarnemend programmahoofd GKA: “Iedere wijk is anders, maar tegelijkertijd lijken de vraagstukken van de ene gemeente en school toch vaak wel erg op die van honderd kilometer verderop. Er valt veel te leren van elkaar. Dat is de gedachte achter de Landelijke GKA-agenda’s, waarvan de Landelijke Agenda Familieschool er nu één is.”
Penvoerder
De penvoerder van de Landelijke Agenda Familieschool is ASKO Scholen. ASKO was een van de pioniers van de Amsterdamse Familiescholen en heeft inmiddels acht Familiescholen in werking. Binnen de landelijke agenda coördineert ASKO met een kernteam de samenwerking tussen de betrokken organisaties, bewaakt de voortgang en zorgt ervoor dat kennis en ervaringen breed gedeeld worden in het onderwijsveld. Ook organiseert het kernteam webinars en werkbezoeken, sluit het aan bij conferenties, geeft het workshops en voert het gesprekken met schoolbesturen en gemeenten.
Lerend netwerk
Twaalf Familiescholen vormen samen een landelijk lerend netwerk. Binnen dit netwerk zijn er (scholings)trajecten voor directeuren en familieschool-coördinatoren met ondersteuning op maat en onderlinge kennisdeling. Daarnaast worden er praktische tools geboden en zijn er (wetenschappelijke) publicaties beschikbaar in de openbare kennisbank.
Onderzoek
Binnen deze agenda wordt onderzoek uitgevoerd naar de ontwikkeling, implementatie en werkzame elementen van de Familieschool-aanpak. Dit onderzoek sluit aan bij het lopende traject van de Hogeschool van Amsterdam en het Kohnstamm Instituut, dat zich richt op de Familiescholen.
Meer informatie over de onderzoeken naar de Familieschool is te vinden in de kennisbank.
“Kansengelijkheid vraagt brede samenwerking in de wijk, gezamenlijk optrekken en solidair zijn met elkaar. De verdere ontwikkeling daarvan ondersteunen we graag in een landelijke agenda.”
Willem Kuijpers, College van bestuur ASKO Scholen
Interventies
In de landelijke agenda werken we aan drie interventies. Via deze interventies werken we aan een netwerk van sterke Familiescholen in het hele land.
1. Het neerzetten van de Familieschool in de regio
De twaalf deelnemende scholen werken aan de gezamenlijke ontwikkeling van de Familieschool en starten op de eigen school. Elke Familieschool werkt vanuit eigen kracht en eigen behoeften. Het begint met het aanstellen van een familieschool-coördinator per school. Als een spin in het web heeft de coördinator een compleet beeld van alle onderdelen van de Familieschool en zorgt voor verbinding tussen het beleid van de school, het aanbod voor de kinderen en hun ouders en de samenwerking ouders en partners in de wijk.
2. Het uitwisselen van expertise en ervaring via een lerend netwerk
Alle Familiescholen samen vormen een lerend netwerk. Een kernteam begeleidt de scholen bij de uitrol en ontwikkeling van de Familieschool. Hiervoor zijn trajecten opgezet voor directeuren en familieschoolcoördinatoren met ondersteuning op maat en onderlinge kennisdeling. Daarnaast worden er praktische tools geboden en zijn er (wetenschappelijke) publicaties beschikbaar in onze kennisbank.
3. Het verspreiden van kennis en inspiratie in het brede domein van het onderwijs
Samen willen we fungeren als vliegwiel en ook buiten ons lerend netwerk zoveel mogelijk kennis en inspiratie delen over de thema’s die belangrijk zijn in de strijd voor kansengelijkheid. Denk aan de rijke schooldag, samenwerking met ouders, en cultuursensitief onderwijs. Hiervoor organiseren we webinars, sluiten we aan bij conferenties, geven we workshops, organiseren we werkbezoeken en sluiten we aan bij gesprekken schoolbesturen en gemeenten.















