Op de Botteloef besefte het team dat de betrokkenheid van ouders een noodzakelijke voorwaarde is om de leefwereld van kinderen te vergroten. Ook was duidelijk dat die betrokkenheid twee kanten op werkt. Je wilt dat ouders beter begrijpen wat kinderen op school leren en als school wil je een goed beeld hebben van de thuissituatie. Familieschool-coördinator Zara Weijers vertelt wat het team heeft gedaan om die schoolbetrokkenheid een impuls te geven.
Zara: ‘De Familieschool richt zich op het verkleinen van de kloof tussen school en thuis, dus daarin zagen we kansen om de verbinding en samenwerking met ouders te versterken. Er bleken verschillende redenen te zijn dat ouders wat terughoudend waren in de deelname van hun kinderen aan activiteiten. Ze begrepen niet altijd waar het over ging, hadden geen beeld van de meerwaarde of hadden de mogelijkheden niet om activiteiten te bekostigen.’
Waardevolle ervaringen bieden
‘Om de ouderbetrokkenheid te versterken, hebben we een kernteam samengesteld waarin ouders meedenken over activiteiten. Ook hebben we ingezet op taalcursussen, ouderbijeenkomsten en presentaties en hebben we uitstapjes voor ouders georganiseerd. Vorige winter gingen we met een groep ouders en kinderen naar het Amsterdam Light Festival en toen vroeg ik na afloop hoe ze dat beleefd hadden. Het bleek dat veel kinderen niet wisten in welke stad ze waren geweest. Zo gericht zijn ze op de wijk waarin ze wonen. Die ervaring leerde mij dat we daar echt een opdracht in hebben als school. Door ouders te betrekken bij dergelijke uitstapjes zien ze de waarde in van wat kinderen hiermee leren en ontdekken. Bovendien kunnen ze de ervaringen thuis delen. In de ouderbijeenkomsten op school bespreken we onderwerpen als leermotivatie en ondersteuning. We nodigen uit tot het stellen van vragen, zorgen ervoor dat ze de ontwikkeling van hun kind kunnen volgen en zich betrokken voelen bij de school.’
Blijven afstemmen
‘Bouwen aan ouderbetrokkenheid vraagt om een laagdrempelig aanbod, afstemmen op de behoeften van ouders, eenduidig communiceren, het benadrukken van gemeenschappelijke belangen en het versterken van gemeenschapszin. Dat kost tijd, maar het loont. Dat merk ik aan de trotse ouders die hun kinderen bij de eindpresentaties op het podium zien of het plezier dat ze beleven aan het voorlezen in de klas. Een goede ingang voor ouderbetrokkenheid is ook op zoek te gaan naar gemeenschappelijke passies, zoals liefde voor koken.’
Schoolbetrokkenheid
‘Voor het team vraagt het een omslag in denken. Meer gebruik maken van visuele communicatie en ouders uitnodigen om te vertellen wat hun ideeën zijn. De kern is dat je voortdurend alert bent hoe je boodschap overkomt. Wat nog op ons lijstje staat, is het organiseren van huisbezoeken. Zo krijgen we nog meer inzicht in de cultuur en leefsituatie van het kind. Ouders willen vooral het gevoel van samen ervaren. En daar zijn we met het hele team verantwoordelijk voor.’
Zara Weijers
